Każdy fotograf (zarówno amator, jak i zawodowiec), może bez konieczności uczestniczenia w procesie rekrutacji, pisania CV i przechodzenia przez trudne rozmowy z headhunteremi zostać reporterem w niejednym wydawnictwie lub telewizji. Chwila sławy jednak kosztuje, czasami nawet może kosztować sporo. Z pewnością niewiele osób w ogóle zdaje sobie sprawę, jaką na siebie bierze odpowiedzialność, a jednocześnie ile przekazuje praw wydawcy lub producentowi. Wziąłem pierwszy z brzegu regulamin, a że jest to regulamin Kontakt24, to nie przypadek, skoro namiętnie przeglądam serwis TVN24. Fajnie przecież być pokazywanym w telewizorze, a jeszcze czasem i na poczytnym portalu. Zanim jednak nastąpi chwila sławy, trzeba się zarejestrować. Rejestrując się trzeba oświadczyć, że się akceptuje postanowienia Regulaminu serwisu Kontakt24. Większość zazwyczaj ?stawia ptaszka? w odpowiedniej kratce i idzie dalej. No przecież materiał jest gorący, news i zdjęcie sprzed minut dwóch – trzeba się śpieszyć, bo jeszcze sąsiad Józek będzie szybszy. No to co, ?stawiamy ptaszka? i lecimy dalej. No właśnie lecimy dalej, bo w regulaminie nie może przecież być niczego niebezpiecznego. A wcale tak nie jest. Każdy regulamin jest naszpikowany wieloma klauzulami nakładającymi obowiązki na użytkownika, a jednocześnie dający wiele praw serwisowi. Zajrzyjmy więc do Regulaminu Kontakt24. Zaczynamy od straszenia, czy od utraconych zysków? Straszenie wygrało. Pierwsze zapewnienia dotyczą praw do zdjęcia. Tutaj pewnikiem nie będą występować żadne ryzyka, jeżeli jest to Twoje zdjęcie/film i na nikogo nie przeniosłeś majątkowych praw do niego. ?Użytkownik oświadcza, że ma pełne prawo do dysponowania wiadomością, zdjęciem, filmem lub innym materiałem oraz że przysługują mu autorskie prawa majątkowe do wiadomości, zdjęcia filmu lub innego materiału, które nie są ograniczone na rzecz osoby trzeciej lub, że przysługują mu prawa do korzystania z wiadomości, zdjęcia, filmu lub innego materiału (licencja) obejmujące w szczególności prawo do prezentowania wiadomości, zdjęcia, filmu lub innego materiału w Internecie oraz w programach telewizyjnych nadawanych przez TVN.?
Teraz wizerunek. Na F-LEXie sporo było o wizerunku, więc pewnie każdy czytający wie, jakie są wymagania, jak również jakie mogą wystąpić zagrożenia. Kontakt24 zabezpiecza się również przed tym ryzykiem. W zasadzie nie interesuje go to, bo ?Użytkownik oświadcza, iż osoby utrwalone w wiadomościach, zdjęciach, filmach lub innych materiałach zamieszczonych przez Użytkownika w Kontakcie 24, których zgoda jest konieczna do ich publikacji, wyraziły zgodę na publikację swojego wizerunku w szczególności w sieci Internet oraz w programach telewizyjnych nadawanych przez TVN.? Ergo, Ty musisz zdecydować, czy zgoda na publikację wizerunku jest potrzebna, czy też nie ze względu na zgody ustawowe. Mało tego. Za chwilę sławy musisz jeszcze dodatkowo ?zapłacić?. Musisz bowiem wziąć za to wszystko na siebie całą odpowiedzialność, albowiem w Regulaminie stoi: ?Użytkownik przesyłając TVN wiadomość, zdjęcie lub film oraz zamieszczając na swoim Koncie wiadomość, zdjęcie, film lub inny materiał, ponosi pełną odpowiedzialność za zawarte w nich treści oraz za ewentualne naruszenie praw osób trzecich.? Nawet jeżeli TVN będzie ?ścigane po sądach? i przegra sprawę, to będzie miało do Ciebie regres ? zachodzi spore prawdopodobieństwo, że ostatecznie za wszystko zapłacisz Ty. A co ważniejsze i to wszystko oczywiście za friko, albowiem ?Użytkownik przesyłając za pomocą formularza Kontakt 24 na stronie www.kontakt24.tvn.pl lub za pomocą maila, telefonu lub w jakikolwiek inny sposób wiadomość, zdjęcie lub film oraz zamieszczając wiadomość, zdjęcie, film lub inny materiał na Koncie Użytkownika, wyraża zgodę na nieodpłatną, nieograniczoną czasowo i terytorialnie publikację wiadomości, zdjęcia, filmu lub innego materiału Użytkownika w portalach internetowych Grupy ITI, w tym w szczególności w portalu www.tvn24.pl.? Czyli sława kosztuje. Bo za zdjęcie czy newsa nie dostaniesz nawet złamanego grosza. Nie będę w tym miejscu opisywał pól eksploatacji, na jakich udzielasz tej bezpłatnej licencji, ale jest ich sporo. Sam sprawdź w regulaminie. Ale to nie koniec, albowiem udzielasz jeszcze dodatkowo prawa do udzielania dalszych sublicencji, czyli w zasadzie żegnajcie przychody. ?Użytkownik wyraża zgodę na udzielanie przez TVN (oraz inne spółki z Grupy ITI) sublicencji oraz przenoszenie praw i zezwalanie osobom trzecim na korzystanie z przesłanych wiadomości, zdjęć lub filmów oraz zamieszczonych na Koncie Użytkownika wiadomości, zdjęć, filmów lub innych materiałów, w zakresie określonym w niniejszym Regulaminie.? Raczej nie przeniesiesz na nikogo autorskich praw majątkowych, bo po co komu takie prawa, jak podmiot trzeci może nimi w zasadzie swobodnie dysponować. Jak pokazuje dzisiejszy przykład sława kosztuje i to sporo. Nie dość, że bierzesz na siebie sporą odpowiedzialność (nawet jeżeli nieświadomie), to dodatkowo pozbywasz się ewentualnych przychodów. Omówiłem regulamin Kontakt24, ale regulaminy innych serwisów są bardzo podobne i nakładają takie same obowiązki i żądają podobnych praw.
Na pytanie, czy warto musisz odpowiedzieć sobie sam. Moim zdaniem nie warto.
PS. Słowniczek: regres to…
26 komentarzy
Ja bym jeszcze dodał, że poza kwestiami prawnymi oddając zdjęcia na TVN24 wspomagasz własną darmową pracą koncern medialny, co jest z pewnością dobrym uczynkiem, bo takie koncerny potrzebują darmowej pracy wolontariuszy. Nie to, co jakieś organizacje charytatywne…. 😉
Plus zabierasz chleb tym, którzy z tego żyją 🙂
…i zmniejszasz szansę, że Ty lub ktokolwiek z Twoich znajomych będzie z tego żył. Albo nawet okazjonalnie dorobi parę groszy. Skoro koncern może pozyskiwać zdjęcia i filmy za darmo, bo po co miałby komukolwiek za to płacić?
Ale chcącego nic nie boli. Nie ma przymusu wysyłania. No, tylko ta sława eeeeeeh 😉
Dobry tekst Darku. Ale niestety ludzie nie czytają regulaminów. Przyznam, że TVN „pojechał na maxa” 🙂
Kaśka omówiłem TVN-u, ale wszystkie są takie same lub podobne.
Niektórzy pragną mieć swoje 5 minut 😉
Ciekawi mnie, czy już ktoś miał w Polsce kłopoty z tego tytułu?
Nie sądzę, żeby ktoś tym się chciał specjalnie chwalić (konkurencja może mu to ewentualnie wytknąć). Osobiści nie miałem do czynienia z taką sprawą, jak również nie obiła mi się o uszy żadna informacja.
Tutaj jest regulamin Alert24. A. nie jest, aż tak zaborcza. 😉
Przesyłałem do nich kiedyś swój film z „małej” kraksy. Ale poszło przez maila, nie akceptowałem żadnych regulaminów. Chcieli, to dostali.
To zerknij, jak zaczyna się Regulami! Gdy wysyłasz do nas …., to akceptujesz …. 😉
Dawno temu to było. Niczyich praw na pewno nie złamałem, a sama jakość nagrania była słaba (z telefonu) i po fakcie, a nie typu „jak doszło do wypadku”. Równie dobrze mógłbym kilka zdjęć w panoramę skleić i wyszłoby lepiej jakościowo 🙂
Nikt nie mówi, że złamałeś prawo 😉
TVN – Tusk Vision Network
Nie mów Darek, że chcąc zachować obiektywizm skupiasz się tylko na sprzedajnych redaktorach TVNu 😉 Zresztą Alert24 też dobrym przykładem nie jest 😉
Dyskutujemy o zasadach pozyskiwania kontentu, a nie kwestiach obiektywizmu przekazu.
Nieważne jaka opcja polityczna stoi za jakim medium. Wszyscy stosują takie same zasady. Tym razem dostało się TVN :]
To ja się z głupia zapytam. Dla kogo taki serwis został stworzony? Bo wychodzi, że tylko dla nieświadomych naiwniaków. Nie wiem czy ktoś po przeczytaniu twojego tekstu kiedykolwiek umieści cokolwiek w jakimkolwiek tego typu serwisie, w szczególności w Kontakt24 :]
To chyba oczywiste 🙂 – dla tych, którzy nie czytają, tylko oglądają telewizję.
Szczerze mówiąc, ja w tam nie widziałem wybitnych zdjęć. Zazwyczaj pstryki nie najlepszej jakości z przypadkowym kadrem itp. itd.
o przepraszam, ktos umieścił tam kiedys przepiekne, naprawdę niesamowite, zdjęcie burzy – kilkunastominutowe 🙂 teraz nie mogę znaleźć ale pamiętam je 🙂
może to był ktoś z redakcji – tak na zachętę 😉
Jak powiadają: Jedna jaskółka wiosny nie czyni! 🙂
Wczoraj była niezwykle interesująca audycja Dariusza Bugalskiego w Trójce na temat współczesnego „życia w internecie”. Potwierdziła tylko wnioski, które można wysnuć po przeczytaniu Twojego tekstu. Społeczeństwa głupieją, ludzie izolują się od siebie, nie są w stanie odczytać wiadomości pozawerbalnych, w wielu przypadkach postępują bezmyślnie płynąc bezkrytycznie z głównym nurtem.
Ci którzy ustalają te regulaminy dobrze o tej sytuacji wiedzą i wykorzystują.