F-LEX
  • Ogólne
  • Wizerunek
  • Prawo Autorskie
  • Moje zdjęcia
  • O mnie

Monitoring

17 października 2012

„Wizerunek” polskiego banknotu

19 lutego 2014

Tło, czyli powrót do Świętego Graala

6 listopada 2011

Oblicze fiskusa

16 lutego 2012

Zakaz fotografowania a własność zdjęcia

27 czerwca 2012

Praskie reministencje

16 marca 2013

Makak i jego selfie

7 sierpnia 2014

Krzywda twórcy

23 stycznia 2013
Pola eksploatacyjneUtwór

$4,338,500

przez dar_wro 16 listopada 2011
dar_wro

Wszyscy dyskutują co takiego szczególnego jest w fotografii zatytułowanej Rhein II autorstwa Andreasa Gursky. Jak o co? Cena. Każdy chciałby sprzedać za ponad 4 miliony amerykańskich dolarów swoje zdjęcie. O szczegółach dotyczących przedmiotu aukcji i wylicytowanej cenie można  przeczytać na stronie domu akcyjnego Christie?s. Z informacji zamieszczonych na stronie wynika, że przedmiotem aukcji był konkretny egzemplarz zdjęcia. Jak wierzyć zapewnieniom dotyczącym przedmiotu aukcji, zdjęcie zatytułowane Rhein II zostało zaprezentowane w tej formie, rozmiarze i na takim właśnie nośniku w 6 egzemplarzach. Właśnie jeden z tych sześciu egzemplarzy został sprzedany. Znaczy się, ktoś zapłacił fortunę za egzemplarz zdjęcia, ale nie za majątkowe prawa autorskie  do fotografii.

Spróbujmy przyjrzeć się temu zagadnieniu nie przez pryzmat ceny, a z punktu widzenia praw autorskich. Pierwotna sprzedaż wydrukowanego (wywołanego) zdjęcia jest związana z prawem wprowadzania do obrotu egzemplarza, na którym utrwalono utwór (zdjecie). Wprowadzenie do obrotu to jedno z pól eksploatacji (na samym początku F-LEXa pisałem, że jak za oknem szybko zacznie robić się ciemno, będziemy omawiać pola eksploatacji, no to i jest pierwsze pole eksploatacji). Zgodnie z art. 50 pkt 2 Ustawy odrębnym polem eksploatacji w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono jest wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy. Przez wprowadzeniem utworu do obrotu rozumie się publiczne udostępnienie jego oryginału albo egzemplarzy drogą przeniesienia ich własności dokonanego przez uprawnionego lub za jego zgodą (art. 6. ust 1. pkt 6 Ustawy). Utwór może być wprowadzany do obrotu jedynie przez osobę uprawnioną, czyli osobę posiadającą autorskie prawa majątkowe w zakresie wprowadzania do obrotu. Natomiast nabywca egzemplarza  zdjęcia może natomiast dysponować nim w dowolny sposób, np. wystawić na aukcji u Christi?s, podarować znajomemu, czy też schować do skrzyni na strychu.

Kontynuuj czytanie

16 listopada 2011 0 komentarze
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Ochrona wizerunku

Scheda

przez dar_wro 14 listopada 2011
dar_wro

Fobie polityczne fobiami politycznymi, ale F-LEX (w przeciwieństwie do jego autora) jest apolityczny. Dzisiaj na Onecie pojawiła się informacja na temat ostatniego zdjęcia świętej pamięci Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, zrobionego podczas feralnego lotu 10. kwietnia 2010 r. Z umieszczonej tam informacji wynika, że zdjęcie zostało zrobione telefonem komórkowym przez jedną z ofiar katastrofy. Prokurator mimo żądań brata Prezydenta nie chce wydać zdjęcia powołując się na Ustawę (która jest przedmiotem zainteresowań F-LEX), albowiem rodzina nieżyjącego autora zdjęcia nie wyraża na to zgody.
W zasadzie całą sprawę można sprowadzić do pytania, czy za pomocą telefonu komórkowego może powstać utwór? Odpowiedź na postawione pytanie jest twierdząca. Jest oczywistą oczywistością, że może powstać utwór fotograficzny, będący przedmiotem prawa autorskiego, zrobiony za pomocą telefonu komórkowego. Pojęcie utworu, jak zapewne pamiętacie, wiąże się z przejawem działalności twórczej, a nie środków za pomocą których powstał. Jeżeli więc uznano, że zrobione zdjęcie jest przedmiotem prawa autorskiego, to muszą obowiązywać wszelkie z tym związane zasady. Co z odmową wydania zdjęcia ma wspólnego zgoda rodziny autora zdjęcia? Majątkowe prawa autorskie są dziedziczne, tak więc wchodzą w skład masy spadkowej po autorze i rozporządzać nimi mogą tylko jego spadkobiercy. Art. 41. ust. 1 pkt 1 Ustawy stanowi, że autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy.

Z treści notatki na Onecie wynika, że pełnomocnik żąda zwrotu zdjęcia? Zwrot, to nic innego jak oddanie komuś jego własności. W tym wypadku majątkowe prawa autorskie należą się rodzinie autora zdjęcia, a nie rodzinie Pana Prezydenta. Czy prokuratura ma rację? Tak.

14 listopada 2011 4 komentarze
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Prawo autorskieTwórca

Moje czy Nasze?

przez dar_wro 13 listopada 2011
dar_wro

Czy moja żona lub mój mąż ma jakieś prawa do moich zdjęć? Swoją drugą, zazwyczaj lepszą połowę każdy zapewne bardzo mocno kocha, co jednak nie zmienia faktu, że można postawić sobie pytania, dotyczące zdjęć. Jak zapewne pamiętacie, robiąc zdjęcie zazwyczaj stajecie się twórcami, a rzeczone zdjęcie utworem w rozumieniu Ustawy. Z utworem wiąże się pojęcie osobistych, jak i majątkowych praw autorskich.

Osobiste prawa autorskie do zdjęcia zawsze wiązać się będą z fotografem. W końcu jak sama nazwa wskazuje, są one osobiste, są na stałe przypisane fotografowi (twórcy) i nie można się ich ani zrzec, ani zbyć.  Tak więc choćby już z tego powodu, wstąpienie w święty związek małżeński nie będzie miało wpływu na autorskie prawa osobiste do zdjęć zrobionych podczas jego trwania. Autorem zawsze będziesz Ty, a żona lub mąż nie stanie się współautorem poprzez sam fakt bycia żoną lub mężem. Czy żona lub mąż mogą być współautorami? Tak. Jeżeli biorą udział w procesie twórczym robienia zdjęcia. O współautorstwie traktuje art. 9 Ustawy, było też już trochę na F-lex, w  ?Współsprawstwie?.

Kontynuuj czytanie

13 listopada 2011 3 komentarze
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Ochrona wizerunku

Mroczny przedmiot pożądania

przez dar_wro 10 listopada 2011
dar_wro

Nie będzie na temat filmu Luisa Bu?uela, a na temat co wolno, a czego nie wolno robić z wizerunkiem osoby widniejącej na zdjęciu. Asumptem do wpisu jest artykuł z GW zatytułowany ?Aktorka? Tylko naga?. F-LEX nie będzie dociekał prawdy, zajmiemy się tylko oceną prawną stanu faktycznego opisanego w GW. Z tekstu artykułu wynika następujący stan faktyczny:
1. Aktorka zgodziła się na sesję fotograficzną, jednak nie godziła się na epatowanie golizną ze swoim wizerunkiem.
2. Zgodziła się pozować w podkoszulkach, jednak nie godząc się na to, aby sesja była sesją rozbieraną.
3. Dokonując fotomontażu do głowy aktorki dołączono ?inny tułów?, w wyniku którego powstało zdjęcie na którym widniał wizerunek aktorki, na jaki się ona nie godziła.
4. Nie wiemy nic, czy aktorka cokolwiek podpisywała, jakiego typu zgodę wyraziła i czy w ogóle wyraziła.

Osoba, która zdecydowała się na dokonanie publikacji fotomontażu najwyraźniej uznała, że ochrona wizerunku dotyczy jedynie głowy, czy też twarzy, a nie całej postaci (no chyba, że o czymś nie wiemy odnośnie punktu 4 powyżej). Nic bardziej mylnego. Ochronie podlega nawet sam głos: ?ochroną z art. 23 kc objęty jest nie tylko przykładowo wymieniony w tym przepisie wizerunek człowieka ale także emitowany np., w telewizji jego głos.? – (Sąd Apelacyjny w Gdańsku – sygn. akt I Acr 127/91). Głos uznawany jest zarówno przez literaturę przedmiotu, jak i orzecznictwo sądowe za? wizerunek dźwiękowy.

Podarujemy sobie wszystkie doktrynalne definicje wizerunku (zainteresowanych odsyłam do Biblioteki Uniwersyteckiej) i spróbujmy w prosty sposób zdefiniować wizerunek. Sąd Najwyższy tak odniósł się do kwestii wizerunku:

?Wizerunek, poza dostrzegalnymi dla otoczenia cechami fizycznymi, tworzącymi wygląd danej jednostki i pozwalającymi – jak się określa – na jej identyfikację wśród innych ludzi może obejmować dodatkowe utrwalone elementy związane z wykonywanym zawodem jak charakteryzacja, ubiór, sposób poruszania się i kontaktowania z otoczeniem.? – (sygn. akt II CK 330/03);
„Pod pojęciem wizerunku zasadniczo rozumie się rysy twarzy bądź znamiona sylwetki względnie inne cechy fizyczne człowieka pozwalające na jego indywidualizację i identyfikację, stwarzające poczucie tożsamości i niepowtarzalności, określające „osobistość” człowieka.” – (sygn. akt I CKN 100/1).

Należy więc w dużym uproszczeniu stwierdzić, że wizerunek to zbiór cech fizycznych człowieka tworzący jego obraz. Jeżeli tak, to nie jest dopuszczalne bez zgody zainteresowanego manipulowanie przy tychże cechach. Każda taka manipulacja (w większości wypadków będąca fotomontażem) wymaga zarówno posiadania zgody autora zdjęcia (fotografa), jak również samego modela. W Model relese III było angielskojęzyczne oświadczenie modelki zawierające zgodę na dokonywanie fotomontażu zdjęcia zawierającego wizerunek modelki.
Wróćmy do dzisiejszej sprawy. Robiąc taki fotomontaż z pewnością doszło do wykorzystania wizerunku w sposób niezgodny z otrzymaną zgodą. Czym innym bowiem jest zgoda na zdjęcie, nawet lekko roznegliżowane, a czym innym bezczelna amputacja tułowia i następnie doklejenie innego tułowia. Jeżeli aktorka nie wyrażała zgody na pozowanie nago, to oczywistym jest, że nie wyrażała również zgody na fotomontaż ukazujący ją nago. Nie dziwię się oburzeniu aktorki, gdyż naruszono zarówno jej wizerunek w rozumieniu art. 81 Ustawy, jak również dobra osobiste w rozumieniu art. 23 kodeksu cywilnego. Kilkakrotnie już przywoływany na F-LEX wyrok krakowskiego Sądu Apelacyjnego (sygn. akt I ACa 957/01) stwierdza, że ?Osoba przedstawiona na zdjęciu fotograficznym (lub innym materialnym nośniku jej wizerunku) może dowolnie ograniczyć zakres zezwolenia na jego rozpowszechnianie: zezwolić na publikację tylko w oznaczonym czasopiśmie i/lub tylko w związku z oznaczonymi okolicznościami (np. w związku z określonym tekstem artykułu prasowego), wyznaczyć granice czasowe publikacji itp.?

Paragrafy do wykorzystania
Art. 83. Do roszczeń w przypadku rozpowszechniania wizerunku osoby na nim przedstawionej oraz rozpowszechniania korespondencji bez wymaganego zezwolenia osoby, do której została skierowana, stosuje się odpowiednio przepis art. 78 ust. 1; roszczeń tych nie można dochodzić po upływie dwudziestu lat od śmierci tych osób.
Art. 78. 1. Twórca, którego autorskie prawa osobiste zostały zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania. W razie dokonanego naruszenia może także żądać, aby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności aby złożyła publiczne oświadczenie o odpowiedniej treści i formie. Jeżeli naruszenie było zawinione, sąd może przyznać twórcy odpowiednią sumę pieniężną tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę lub – na żądanie twórcy – zobowiązać sprawcę, aby uiścił odpowiednią sumę pieniężną na wskazany przez twórcę cel społeczny.

10 listopada 2011 1 komentarz
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Ochrona praw autorskichUmowa

No future

przez dar_wro 9 listopada 2011
dar_wro

Dzisiaj o możliwości przeniesienia autorskich praw majątkowych do wszystkich powstałych w przyszłości utworów (zdjęć). Takie przeniesienie praw majątkowych do utworów przyszłych jest ograniczone art. 41 ust. 3 Ustawy.

Nieważna jest umowa w części dotyczącej wszystkich utworów lub wszystkich utworów określonego rodzaju tego samego twórcy mających powstać w przyszłości.

Z przepisu tego wynika, że nie będzie ważna umowa, na mocy której zobowiążesz się do tego, że przenosisz prawa do wszystkich zdjęć jakie zrobisz w przyszłości (jeżeli będą miały charakter utworu w rozumieniu art. 1 Ustawy) lub wszystkich zdjęć konkretnego rodzaju (np. wszystkich zdjęć reportażowych).  Dopuszczalne będzie jednak zawarcie umowy o przeniesienie praw majątkowych do znacznej części mających powstać w przyszłości utworów. Tak uznał m.in. poznański Sąd Apelacyjny (sygn. akt I Aca 72/01). ?Powoływany przepis z art. 41 ust. 3 ustawy przewiduje sankcję nieważności umowy jedynie w części dotyczącej wszystkich utworów lub wszystkich utworów określonego rodzaju tego samego twórcy mających powstać w przyszłości (?)  dopuszczalna jest umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworów mających powstać w przyszłości, jeżeli tylko nie obejmuje ona całego przyszłego dorobku twórczego autora.? Oznacza to, że dopuszczalne jest zawarcie umowy mającej za przedmiot prawa do konkretnych zdjęć, które mają powstać w przyszłości (np. do zdjęć z Wyprawy do Maroka).

Jest  wyjątek od zakazu określonego w art. 41 ust. 3 Ustawy. Chodzi mianowicie o kwestie przejścia praw autorskich na pracodawcę, gdy następuje to w wyniku wykonywania przez fotografa swoich obowiązków w ramach umowy o pracę. Szerzej na ten temat było w notatce ?Impreza integracyjna? (tak na marginesie filmu ?Wyjazd integracyjny? szczerze nie polecam). Zazwyczaj wszystkie utwory powstające w ramach stosunku pracy (czyli wszystkie utwory przyszłe jakie powstaną w okresie zatrudnienia), przechodzą na pracodawcę. Przypomnijmy sobie art. 12 ust. 1 Ustawy: ?Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.? Potwierdza to również orzecznictwo sądowe. I po raz kolejny przywołam orzeczenie poznańskiego Sądu Apelacyjnego (sygn.akt I AcA 87/08). Tenże sąd mocą swojego majestatu uznał ?Jako dopuszczalne w umowach o pracę uznać trzeba postanowienia przewidujące, iż w trakcie trwania stosunku pracy autorskie prawa majątkowe do wszystkich utworów pracownika lub wszystkich utworów określonego rodzaju przechodzą na rzecz pracodawcy.?

PS. Cytowany dzisiaj  przepis art. 41 ust. 3 posługuje się pojęciem „utwory określonego rodzaju„. Pojęcie nieostre, niezdefiniowane i mogące wywoływać wiele sporów. Jako przykład podałem wszystkie zdjęcia reportażowe, jednak głowy za słuszność takiej interpretacji bym nie nadstawił.

9 listopada 2011 0 komentarze
0 FacebookTwitterPinterestEmail
Nowszy post
Starszy post

Autor

Autor

dar_wro

Dzień dobry! To ja jestem autorem tego całego zamieszania, które kryje się pod "F-LEX. Prawo i Fotografia". F-LEX jest blogiem, na którym dochodzi do zderzenia "artystycznych wizji" z rzeczywistością prawnych zawiłości. Jest to niekomercyjne przedsięwzięcie prawnika fotoamatora, który pewnego dnia biorąc do ręki aparat uzmysłowił sobie, ile kłopotów może spowodować robienie i publikowanie zdjęć. Pozdrawiam wszystkich zaglądających. Darek (dar_wro)

Najnowsze wpisy

  • Szpiedzy się śmieją, a fotograf pójdzie siedzieć, czyli rzecz o zakazie fotografowania

    22 kwietnia 2025
  • Cecha fotografii

    4 listopada 2021
  • Zgoda na publikację wizerunku i jej cofnięcie

    15 września 2019
  • Fotograficzna recepta na utwór

    20 sierpnia 2019

Kategorie

Bądźmy w kontakcie

Facebook Twitter Instagram Email Vimeo 500px

Szturchaniec fotograficzny

  • Wesołych Świąt!

    Wszystkiego świątecznego, wiosennych spacerów z aparatem, fotogenicznych zajączków, radosnych mazurków i miłych spotkań życzą Ewa & Piotr

@2011-2025
www.f-lex.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.


Powrót do góry
Zarządzaj zgodą
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
F-LEX
  • Ogólne
  • Wizerunek
  • Prawo Autorskie
  • Moje zdjęcia
  • O mnie